Dag 4/ vrijdag 26 september 2014

27 september 2014 - Banff National Park, Canada

Zo, vandaag maar weer eens wat nuttigs doen.. Vroeg wakker(06.30u), spullen ingepakt, uitgecheckt en de auto in richting Lake Minnewanka("Water of the Spirits"). Minnewanka is een gletsjermeer in het oostelijk gedeelte van Banff National Park, ongeveer 5 km ten noordoosten van Banff. Het meer is 28 km lang en 142 meter diep, en wordt nooit veel warmer als een paar graden boven "0". Aldaar had ik online een ticket voor een boottochtje aangeschaft, alleen de eerste tocht begon pas om 12.00u, daar hebben we dus geen tijd voor(dus morgen dan maar doen). Daarna hebben we de Lake Minnewanka Loop gereden, een rondje van zo'n 25 km langs het meer, een verlaten kolenmijn en mijndorpje, onderweg ook nog wat wildlife gezien(zie foto's, niet echt wild, maar wel eigenwijs..). Vervolgens hebben we bij Subways een broodje gehaald in Banff, en zijn we richting Lake Louise gaan rijden. Je kunt daar naar toe rijden via de Trans Canadian Highway(1), maar ook secundair via "The Bow Valley Parkway"(1-a). Die rit is zo'n 51 km en voert langs bergen en dalen, door de Bow River Valley met een grote kans op het spotten van allerlei  bijzondere dieren(wij hebben 2 regenwormen gezien, heel bijzonder). Vervolgens waren we rond 13.00u bij Lake Louise, een van de beroemdste meren van Canada(zie je vaak in allerlei reisgidsen etc.). Dit echt prachtige felblauwe gletsjer meer wordt helaas ook al weer bezocht door busladingen Chinezen en Japanners, die nu al weer redelijk onze irritatie gewekt hebben. Ze lopen nu weer met allerlei "Selfie" sticks, of hoe je ze ook noemt heen en weer te zwaaien, lopen te gillen(zo klinkt het wel)in natuurgebieden en lopen verschrikkelijk voor je voeten, ik heb er met passeren gisteren eentje bijna in het meer gegooid, maar dat ging per ongeluk ....

Maar goed, we zijn geheel onvoorbereid gaan lopen naar het einde van het meer, en daar stond een bordje dat je nog 3,4 km kon doorlopen naar "the Six Glaciers Teahouse", en hoewel ik op suède schoenen liep en een gewoon zomerjackie aan had, en Mo er naast haar sportschoenen ook niet echt op gekleed was, dachten we(ik had er over gelezen op internet), nou, laten we dat dan maar doen!

Nou, daar kregen we dus wel spijt van, naast de af te leggen afstand was het ook nog eens heftig klimmen, door watervalletjes en beekjes, over gladde stenen en we waren dan ook echt compleet versleten toen we aankwamen.. Maar het was wel een feestje daar, het huisje stond er sinds 1927 en er was geen elektriciteit, alles werd op het vuur warmgemaakt, en je kon er soep krijgen, allerlei soorten thee, allerlei soorten taart, sandwiches etc. Nadat we even met, -denk ik-, een vrouw van zo'n 60+ had gepraat vertelde ze dat al het personeel in diensten van 5 dagen werkte en zelf alle afval de berg af brachten en alle verse producten ook lopend de berg weer op brachten en ze sliepen daar dus ook! Met uitzicht op een schitterende gletsjer van meters en meters dik(zie foto's)was dit toch wel de moeite waard... Na een pot hete thee, dan ook maar weer 2 uur naar beneden geklommen. Onderweg nog gevraagd of Mo nog een paar leuke foto's heeft gemaakt van het theehuis, oeps vergeten...! Mo maakt echt nog foto's van racende bergmarmotten als het zo uitkomt, maar waarom zou je foto's maken van een theehuis nadat je 5 uur door het stof ben gegaan...heel jammer..(de foto die ik toegevoegd heb, heb ik van het internet geplukt, ik heb nog wel de video voor de non-believers, we hebben het echt gehaald!).

Later opgezocht dat de trip bij elkaar zo'n 13 km was.... Lekker handig ook als Mo net herstellende is van haar rug en ik natuurlijk ook nog niet helemaal als nieuw ben. Maar goed, we waren rond 18:15u in het hotel("The Lake Louise Inn")en we hebben een mooie kamer(zie foto's) en een goeie kachel, want het begint al aardig frisjes te worden.....

's Avonds wat gegeten in "the Mountain Restaurant" alhier......