Dag 6/ zondag 28 september 2014

29 september 2014

Vandaag de dag begonnen, na uitgecheckt te hebben in "Lake Louise Inn", met bij de plaatselijke bakkerij een ontbijtje te nuttigen en wat broodjes mee voor onderweg te nemen. Dus, alles volgeladen, en richting de Icefields Parkway, ook Alberta Highway 93, de door Lonely Planet geprezen weg van zo'n 230 km, parallel aan de Continental Divide(de bergrug die van Alaska, door Canada en de Verenigde Staten naar Mexico loopt). En ze hebben niet gelogen, echt een prachtige route, die wat later in het jaar door sneeuwval misschien nog wel sprookjesachtiger zal worden..

Nu, alleen in de toppen sneeuw en verder een prachtige heldere en onbewolkte dag! (we begonnen in Lake Louise Village vanmorgen rond de 4 °C en eindigde in Jasper rond de 20 °C!). Na wat stoppen onderweg rond 13.00u aangekomen bij de Columbia Icefields(Athabasca Gletsjer). Vanuit het daar aanwezige Icefield Centre een tochtje gemaakt met een Ice Explorer(een enorm 6 wiel aangedreven voertuig die hellingen tot 36 graden kan nemen, zie ook de foto's)naar de Gletsjer. De Athabasca Gletsjer is een van de zes belangrijkste uitlopers van het Columbia-ijsveld in de Canadese Rocky Mountains. De gletsjer is ongeveer 6 km lang en bestrijkt een gebied van 6 km². Het ijs is tussen de 90 en 300 meter dik. Het Columbia ijsveld zelf is rond de 325 km² groot en tussen de 100 en 365 meter diep. De gletsjer wordt echter door "Global Warming" elk jaar aanzienlijk kleiner(zo'n 10-20 meter per jaar!), dus was echt wel indrukwekkend om daar over te mogen lopen. Vervolgens weer terug naar de Icefield Centre, van waaruit we nog de Glacier Skywalk hebben gedaan, een soort platform van glas boven een afgrond, waar je overheen kon lopen, aparte ervaring!(zie foto's). Jammer dat al die Chinezen er weer op moeten gaan liggen, echt wat een raar volk is dat.... Vervolgens, na een broodje in de auto, waarbij we nog een soort van aangevallen werden door een paar anabole kraaien, -waren dus echt serieus groot-, en gingen gewoon naast je auto je broodje uit je handen kijken en kwamen iedere keer een stapje dichterbij..(zie foto!).

Om 15.00u weer verder gereden en zo rond 17.15u aangekomen in Jasper bij onze Bed & Breakfast(John & Carol's). Maar, er zat een briefje op de deur met onze naam erop... John & Carol moesten naar een begrafenis in Oost-Canada en we werden vriendelijk ontvangen door de eigenaren van "the Hart House" in dezelfde straat. Wij zitten dus nu 2 nachtjes in de kelder van deze mensen, waar ze een appartementje van hebben gemaakt(zie foto's), compleet met eigen ingang, keuken, eigen tuintje(ja 't is hier 20 °C!) etc. Best leuk, en vanavond toen we na het eten "thuis" kwamen, stond er in de straat gewoon een eland op z'n gemak te grazen...

And that's all folks! (voor vandaag dan..)

1. Leon Spoor:
    He Ed en Mo,

Leuk de verslagen te lezen! Mijn atlas ligt hier open zodat ik jullie kan volgen op de kaart. Veel plezier en geniet!
    Groetjes Leon
  2. Michel Buket:
    29 september 2014
    Sjonge jonge wat een schitterend land zeg. De verhalen zijn weer zo interessant Ed. Je bent echt je beroep misgelopen. Kijk nu al uit naar vandaag. Heel veel plezier. Mo ook een dikke kus xxxx
  3. Hans en nel:
    hallo, lieve mensen,

Ziet er goed uit en klinkt goed. Geniet ervan.

Gr.
  4. Peter en joke:
    29 september 2014
    wat een mooie foto s en natuurlijk de mooie verhalen.
    zo te zien nu geen dunne jas aan ... en geen suede schoenen...wat een super ding dat gletsjervoertuig, veel plezier saampjes en dikke x
  5. Yvet:
    29 september 2014
    Mooie foto's en een briljant verhaal alweer!
    Oke snowboots kunnen weet uit en die Chinezen......tja beetje jammer
    Have fun x
  6. Carola:
    29 september 2014
    Wat een prachtig land!!!Geweldige verhalen weer Ed, we reizen gezellig mee!!Pas op voor de birds!! Geen Hitchcock achtige toestanden hé??!!En nr. 39 en alle opvolgende nummers gewoon weer een duwtje geven als ze vervelend worden.
  7. Jacqueline:
    29 september 2014
    Wat een vette vakantie! Geniet ervan!
    Canada komt ook zeker op de verlanglijst na jullie verhalen! Groeten Jacqueline